Dlouho chystaná a několikrát odkládaná výstava berounského dua Šmejkal – Kreissl se uskuteční! Otevření výstavy proběhne ve čtvrtek 3. června od 17 hodin v Městské galerii Beroun v Duslově vile (vchod z Pakostova sadu).
Autoři navazují na své úspěšné společné výstavy v předchozích letech, zejména v berounském Muzeu Českého krasu a v některých pražských galeriích, kde se prezentovali pod tvůrčím jménem „DanTom Bohéma“. Na aktuální výstavě představuje Tomáš Šmejkal své olejomalby, kresby i grafiky, Daniel Kreissl prezentuje velkoplošné fotografie, kterými se snaží představit „fenomén Šmejkal“. Výstava bude přístupna v obvyklých otevíracích hodinách galerie, a to až do 2. července letošního roku. Vystavená díla jsou prodejní.
TOMÁŠ ŠMEJKAL (*1967) – Talent i rodinnou štafetu výtvarného řemesla převzal po svém otci, který ho také zasvětil do precizní znalosti grafických technik. Po něm také podědil vášnivý vztah k přírodě, k zobrazování květin, hmyzu a přírodnin. Bez formálního výtvarného vzdělání pracoval jako noční hlídač, ale díky dokonalému smyslu pro realistické zobrazování přírody – ať už technikou perokresby, akvarelu, olejomalby, klasickými grafickými technikami nebo jejich vlastními inovacemi – si jeho díla našla cestu do řady interiérů a domácích sbírek. Častým motivem je mu i starý Beroun, jeho zákoutí současná i ta již zmizelá. V závěru 80. let se účastnil několika společných výstav místních výtvarníků v berounské Hvězdě. V roce 2006 měl samostatnou výstavu berounských motivů v galerii v Holandském domě. Jeho „krevní skupinou“ je Rembrandt a netají se tím, že na zakázku vytvořil desítky kopií figur z jeho slavných pláten. V druhé polovině 80. let kreslířsky dokumentoval případy z patologického oddělení nemocnice na pražském Karlově náměstí a výsledky jeho práce pak sloužily v učebnicích pro mediky nebo jako dokumentace kriminalistických spisů. V roce svých 50. narozenin uspořádal retrospektivní výstavu „2xŠMEJKAL“ v Městské galerii Beroun, na které představil nejen své obrazy a grafiky, ale také díla svého otce Jiřího. V posledních letech často tvoří a vystavuje i s fotografem Danielem Kreisslem, naposledy v berounském Muzeu Českého krasu v roce 2019. Taktéž je členem výtvarné skupiny DANTOM BOHÉMA.
DANIEL KREISSL (*1974) – Fotografovat začal již během páté třídy na základní škole, kdy začal navštěvovat fotografický kroužek. Fotografie jej drží dosud. Mezi výtvarníky se pohyboval od dětství – jeho otec je berounský malíř a učitel Jiří Kreissl, dědeček byl výtvarník Miloslav Hořický. Během 80. let minulého století prolétla světem vlna takzvané inscenované fotografie, která jej inspirovala k prvním pokusům. Od roku 1994 studoval na Institutu tvůrčí fotografie při Slezské univerzitě v Opavě, studia nedokončil, avšak škola v něm probudila větší tvůrčí svobodu. Začal experimentovat se světlem a tmou, expozicí a netradičními technikami. Při fotografování potmě objekty osvětluje externími zdroji (baterkou). Věnuje se i malbě a filmu. Fotografie Daniela Kreissla byly dosud prezentovány na třech samostatných výstavách. V posledních letech často tvoří a vystavuje i s malířem Tomášem Šmejkalem, naposledy v berounském Muzeu Českého krasu v roce 2019. Je členem výtvarné skupiny DANTOM BOHÉMA.
Pár slov k vystaveným fotografiím: Jedná se o pokus portrétu podivuhodného přítele a excentrického malíře Tomáše Šmejkala a jeho tajemného domku se zahrádkou. Nejedná se o dokument v pravém slova smyslu, spíše o expresivní ztvárnění malířova bohémského způsobu života, jenž je pro většinu lidí nepředstavitelný. Je v něm poezie a kus hrabalovského člověčenství spřízněného i osudem. Fotografie by ráda oslavovala krásu jeho bláznovství, opilství a jedinečnosti okamžiku, ale i existenciální či doslova existenční nouzi malířova života. Měl by to být portrét člověka, jehož životní styl se nemění navzdory době, technickému pokroku a režimům. Fotografie vznikaly od léta 2020 do konce roku a je to výběr z celkem asi 1500 snímků. Výsledné fotografie jsou opatřeny malířovými citáty. Ten je vlastnoručně na přání fotografa sepsal a doplňují tak malířův osobitý názor na svět.