Poslední tóny 42. ročníku Talichova Berouna již v neděli 24. listopadu v rámci festivalového Epilogu v Komunitním centru Sv. Ludmily na Tetíně dozněly. Vzpomínka na suverénně nejvíce navštívený koncert letošního Talichova Berouna, nazvaný Perly klasické a filmové hudby, který rozezněl v úterý 22. října sál berounského Kulturního domu Plzeňka je však stále ještě čerstvá. Během zcela vyprodaného koncertu se představil Komorní orchestr Českého rozhlasu v čele se sólistou – koncertním mistrem Symfonického orchestru Českého rozhlasu Vlastimilem Kobrlem (housle), flétnistkou Andreou Rysovou, jejím manželem hobojistou Zdeňkem Rysem a Jaromírem Klepáčem, který orchestr doprovodil na elektrický klavír. Celý večer se nesl v uvolněné atmosféře a byl koncipován tak, aby oslovil široké publikum. Podle Zdeňka Ryse, který večerem sám provázel, byl repertoár koncertu zvolen tak, aby připomněl posluchačům známé melodie z klasického i filmového světa, což bylo ideální příležitostí pro ty, kteří teprve začínají objevovat krásy vážné hudby. V první polovině večera zazněly skladby několika barokních mistrů, například proslulé Léto z cyklu Čtvero ročních období od Antonia Vivaldiho, které patří k nejhranějším skladbám na světě v žánru vážné hudby. Orchestr nezapomněl ani na dalšího barokního velikána Johanna Sebastiana Bacha, od něhož zazněla 3. věta Koncertu pro housle a hoboj či G. F. Handela a jeho Příjezd královny ze Sáby. Za spojovací článek mezi dvěma zdánlivě nesouvisejícími tématy koncertu – barokem a filmovou hudbou – můžeme považovat díla žijícího skladatele Gian Pietro Reverberiho, která odstartovala obě poloviny večera. Autor melodií k několika italským westernům je totiž zároveň i zakladatelem hudebního souboru specializujícího se právě na barokní hudbu, interpretovanou dobovými nástroji v kombinaci s moderními prvky a efekty. První část koncertu ale nabídla například i jednu ze skladeb ruského romantického autora 19. století N. R. Korsakova, jehož slavný Let čmeláka byl ukázkou mistrovské klavírní hry Jaromíra Klepáče. Po přestávce, kterou mnoho návštěvníku využilo ke shlédnutí výstavy Divoké umění žáků ZUŠ Václava Talicha Beroun, jejíž vernisáž se uskutečnila v rámci koncertu, následovala druhá část programu, věnovaná filmové hudbě. Zahájila ji skladba Casanova od již zmiňovaného multižánrového autora G. P. Reverberiho. Poté zazněly notoricky známé melodie jak z českých, tak světových filmů, například nesmrtelná, orchestrem autenticky interpretovaná skladba Karla Svobody z filmu Tři oříšky pro Popelku nebo další Svobodova jímavá melodie, známá ze seriálu Cirkus Humberto. Na program byla rovněž zařazena ochutnávka z díla Ennia Morriconeho, jednoho z největších komponistů filmové hudby, a to v podobě dvou romantických skladeb ze soundtracku k filmům Forest Gump a Bio ráj. Celý orchestr si těsně před koncem pro diváky přichystal malé překvapení, když na podium pozval zpěvačku Ladu Feifer a do programu nečekaně zařadili jeden z nejznámějších hitů filmové hudby – ústřední píseň z filmu Titanic. K velkým jménům světa filmové hudby bezesporu patří také Hans Zimmer, jehož mistrně zahranou melodií z filmu Piráti z Karibiku orchestr tento pestrý večer zakončil. Návštěvníci festivalu měli během tohoto čtvrtého koncertu Talichova Berouna příležitost zažít večer plný hudebních pokladů, a i méně zkušení či nároční posluchači mohli prožít radost z objevování světa vážné hudby. Kéž jim tento odlehčený koncert ukáže cestu i k dalším koncertům Talichova Berouna.
Foto: Tereza Dudíková