Čtvrtek, 31 října, 2024
Domů Články Po stopách pěvecké legendy Marie Antonie Gärtnerové

Po stopách pěvecké legendy Marie Antonie Gärtnerové

 Maria Antonie Gärtnerová se narodila 16. října 1877 ve Zdicích u Berouna, kde byla 28. října v kostele Narození Panny Marie také pokřtěna. Dětství prožívala ve Zdicích na Berounsku a v rodišti své matky, v Městečku u Křivoklátu, ranné mládí v Jihlavě, kde se velmi spřátelila se svým bratrancem, pozdějším violistou Českého kvarteta, Jiří Heroldem.
„Narodila jsem se co první a poslední dítě. Otec, malý železniční úředník ve Zdicích, matka dcera mlynáře Šlégla a matky, rozené Ryšlavé v Městečku u Křivokláta. Tam jsme také s mojí matkou trávily mnoho krásných chvil, vždyť otec byl stále ve službě a s matkou byla jsem duševně úzce spojena. Měla jsem zcela její černovlasý a tmavooký zjev i její charakter energického, temperamentního typu.
Po otci zdědila jsem snad jen jeho pedantskou úřední přesnost a silnou nervosu, která mně pomáhala prožívat až do detailu každý mně svěřený typ ženy na jevišti. Každý člověk v sobě chová dva prvky, a u mě to bylo snad nejpatrnější. V životě úžasný zdánlivý klid a sebekázeň a na jevišti překypující temperament. Snad – kdyby mne nebyl osud zavál na prkna divadelní, nebyla bych o této poslední vlastnosti ani zvěděla, protože již jako dítě jsem byla trpělivá, klidná, pracovitá a nemluvná samotářka.“
Po studiích u českého klavírního virtuosa Karla Slavkovského, Vítězslava Nováka a Josefa Jiránka a pěveckém školení v Pivodově škole debutovala (1901) jako altistka v Zemském divadle v Lublani, kde vytvořila za jednu sezonu celou řadu titulních postav. Obdivována byla tehdy především za svoji Carmen, kterou ve svých verších oslavil nevýznamnější slovinský básník Anton Aškerc.

O rok později, 27. září 1902, zpívala při otevření nového Městského divadla v Plzni Radmilu v opeře Libuše českého velikána Bedřicha Smetany, a byl to tedy její hlas, který v té budově zazněl jako první („Slovutná dcero Kroka, slavná kněžno!“). Po mnoha nezdarech a peripetiích se z altového oboru přeškolila na vysokodramatický soprán u slavné koloraturní pěvkyně Betty Frank – Rückertové, rižské a pražské primadony, a protagonistky německých představení Metropolitan Opera House in New York City a stala se hvězdou zahraničních operních domů.
Přijala angažmá v alsaské opeře v Colmaru (1906 až 1907), ve vestfálském Barmenu (1907 až 1910) a konečně ve Štrasburku (1910 až 1919), Opéra national du Rhin kde excelovala především ve vysokodramatickém repertoáru (Carmen, Santuzza, Leonora ve Fideliovi i v Trubadúrovi, Aida, Amelie, Salome, Elektra, Ariadna, Ortruda, Brunhilda, Valkýra, Fricka, Venuše i Alžběta, Kundry, Isolda…). Ke svým špičkovým pěveckým a hereckým výkonům připojila také výkony taneční (i Tanec sedmi závojů v Salome nebo závěrečná scéna v Elektře) a kritika byla vždy udivena nejen technicky dokonalým pěveckým výkonem, nýbrž i mistrnou hrou, výrazným gestem a citovým zvládnutím role. Pozornost vzbuzovaly i jejích nádherné kostýmy.

Proslulost jí umožnila hostovat na předních scénách holandských (Haag, Amsterodam, Rotterdam), ve dvorních operách ve Vídni, v Berlíně, v Drážďanech a v Mnichově, ale také v Karlsruhe, v Dessavě (také jako Smetanova Milada v Daliboru), ve Štuttgartu, v Hannoveru, v Gothě, v Bremen, v Hamburku, v Kolíně nad Rýnem, v Düsseldorfu, v Elberfeldu (obdivovaný záskok jako Donna Anna s nejslavnějším Donem Giovannim té doby Franciskem D’Andradem), či v Lipsku. Někdy byla upřednostňována i před operetními divami (Netopýr) a pěstovala rozsáhlou koncertní činnost (též s pianistickou legendou Elly Ney).
Její talent jí umožnil spolupracovat se světovými dirigenty Albertem Coatesem, Leo Blechem, Bruno Walterem, Hansem Pfitznerem, Wilhelmem Furtwänglerem, Otto Klempererem, Georgem Szellem i přítelem Richardem Straussem, se kterým dotvářela svoji kreaci Elektry. V Národním divadle v Praze jí bylo dopřáno zpívat pouze třikrát (Carmen, Leonora ve Fideliu, Ortruda, vždy s Otakarem Mařákem), zpívala však také ve Vinohradské zpěvohře (Carmen, Marta v Nížině) a pod taktovkou Dr. Viléma Zemánka a za doprovodu spojených orchestrů Česká filharmonie a Národního divadla předvedla své umění ve scénách ze Salome a Elektry na koncertě Spolku českých žurnalistů v lednu 1910.
Ve dvacátých letech 20. století byla okolnostmi přinucena usadit se natrvalo v Čechách. Přijala pozvání obdivovatelky hudebního umění, hraběnky Berty Colloredo – Mansfeldové, a s matkou a se dvěma bernardýny se přistěhovala do zámku Zbiroh, kde geniální Alfons Mucha právě dokončoval svoji Slovanskou epopej.
Koncertovala, působila jako profesorka zpěvu v hudební škole v Plzni, v roce 1926 hostovala na pozvání Oskara Nedbala jako Carmen v Slovenské národné divadlo v Bratislavě, v roce 1934 vystoupila v plzeňské opeře jako Valkýra, a s velkým hudebním světem se rozloučila v roce 1940 uspořádáním pěveckého recitálu za doprovodu Česká filharmonie, kterou řídil Václav Talich. Už ve zralém věku neváhala odjet do Prešova, kde působila jako hlasová a dramatická poradkyně a budovala nové divadlo (1951-1954). Ve Město Zbiroh zpívala v kostele sv. Mikuláše, doprovázela při místních koncertech, pomáhala při výchově zbirožských hudebníků, byla první čestnou členkou spolku ochotníků J.V. SLÁDEK…

K obrovskému počtu jejích žáků patří dámy Baxová, Babická, Langová, Holubová, Weissová, Vačkářová, Kutinová, Střízková, pan Krásný, koncertní pěvci Božena Hezká, Jaromír Horák, , Dr. Otakar Mácha, operetní pěvec Josef Janoušek, plzeňská sopranistka a držitelka ceny Senior Prix 2013 Jindřiška Hendrichová, Růžena Boubínová, sólistka opery v Plzni, René Tuček, sólista opery Národního divadla v Praze nebo táborská rodačka Libuše Pavlíková-Pasero, sólistka milánské Teatro alla Scala, manželka slavného basisty Tancrediho Pasera.
Často byla přirovnávána k fenomenální Gemmě Bellincioni, její hlas i zjev se nápadně podobaly slavné Emě Destinnové, které prováděla hlasovou kontrolu. Na rozdíl od proslulé Bellincioni a své přítelkyně i rivalky, jen o rok mladší, Emy Destinnové nezanechala Maria Gärtnerová žádnou nahrávku svého monumentálního hlasu.
Ještě pětaosmdesátiletá zpívala v roce 1962 Habaneru z Bizetovy Carmen na koncertě při příležitosti otevření výstavy jejího životního díla, kterou uspořádalo Městské vlastivědné muzeum ve Zbiroze. Muzeum J. V. Sládka a Městské muzeum Zbiroh I tenkrát ji obdivoval přítel skladatel Jindřich Jindřich či dcera Alfonse Muchy akademická malířka Jaroslava Muchová.

Zemřela odloučena od veřejného života ve svém zátiší v Pětidomí u Zbiroha, ve společnosti své hospodyně a přítelkyně Emilie Diankovské, 22. února 1965. Pochována je na zbirožském hřbitově. Jejímu životu a umění se věnuje koncertní cyklus Po stopách Marie Gärtnerové.
V únoru 2025 uplyne tedy již šedesát let od úmrtí této jedinečné osobnosti, svrchované pěvkyně a vynikající pedagožky. K připomenutí tohoto, byť smutného výročí, budou ve Zbiroze uspořádány výstava i hudebně dramatický pořad, je připravována kniha či životopisný film.
Při této příležitosti bychom rádi požádali všechny pamětníky, bývalé žáky, přátele či příbuzné, kteří svými vzpomínkami či vzácnými artefakty z rodinných archivů mohou přispět k ještě bližšímu seznámení s významnou umělkyní, aby se nám ozvali (zameckanokturna@gmail.com, tel. 737 851 446).
autorka článku: Květuše Ernestová, ZUŠ Josefa Slavíka Hořovice.
Alexandra Plomerová
externí dopisovatel Berounského regionu

NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Po stopách pěvecké legendy Marie Antonie Gärtnerové

 Maria Antonie Gärtnerová se narodila 16. října 1877 ve Zdicích u Berouna, kde byla 28. října v kostele Narození Panny Marie také pokřtěna. Dětství...

Samhain na zámku Nižbor – živí se setkají s mrtvými v rytmu dobré hudby

Oslavy keltského svátku Samhain propuknou jako tradičně na zámku Nižbor na konci návštěvnické sezóny. Letošní datum oslav vyšel na 19. října. Nejen oslava setkání...

Obrazy a grafiky berounských autorů jsou k vidění v pražském Faustově domě

Pod názvem Až na kost je možno v pražské galerii ve Faustově domě (Karlovo náměstí 40) zhlédnout obrazy a grafiky berounských autorů Tomáše Šmejkala,...

Festival Talichův Beroun odstartoval koncertem Jihočeské filharmonie pod taktovkou Jana Talicha

Zahajovací koncert Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun, který proběhl 1. října 2024, úspěšně otevřel sérii šesti hudebních večerů, jež se tradičně konají každé úterý...

Virtuózní dialog houslí a klavíru na Talichově Berouně

Srdečně vás zveme na jedinečný koncert v rámci 42. ročníku Mezinárodního hudebního festivalu Talichův Beroun, který se uskuteční v úterý 8. října 2024 od...

Malíř Vladimír Kabát kráčí ve stopách Českého krasu

V pondělí 28. října se od 16 hodin uskuteční v prostorách bývalé fary ve Svatém Janu pod Skalou slavnostní vernisáž výstavy obrazů Vladimíra Kabáta...

Vychází reprezentativní berounský kalendář s fotografiemi Karla Součka

Nový berounský kalendář na rok 2025 přináší kvalitní reprodukce fotografií berounského malíře a fotografa Karla Součka. Na třinácti listech velkého formátu 420 x 580...

Berounsko dějištěm thrilleru? Nová kniha Martina Kušky to myslí vážně

Až pak můžeme zapomenout. Tak nazval svoji novou knihu lokální spisovatel a hudebník Martin Kuška. Autor věří, že jde vůbec o první thrillerový román...