Autor básnických sbírek Orchestr kostitřase, Neděle sv. Snipera a Postkomunismus: záškrt a knižního rozhovoru s českým spisovatelem Jáchymem Topolem. Editor internetového magazínu OKO knižního obchodu Kosmas. Sám svého času nakladatelem. A také překladatelem ze slovenštiny. To vše je Berouňák Tomáš Weiss (1966).
Tomáši, je něco, na co bych v tvém portfoliu činností a zájmů zapomněla?
Takhle, když to vyjmenuješ, tak vypadám jako nějakej hyperaktivní. Jenže – kniha básní už dlouho žádná a nakladatelství bez novinek už taky pár let. Ale přece jen – moc rád jsem psal a občas ještě píšu recenze na knihy.
V Berouně jsi založil nakladatelství s názvem Za tratí. Jak jsi se k tomu dostal a jak fungovalo?
Dostat se k vydávání knihy je nejsnazší věc na světě. A fungovalo to podle jednoduchého pravidla – vydávat jen to, co 100% chci vydat já sám. A tak jsem vydal 500 ks knihy od titulu a měl to spočítaný tak, že když se to všechno prodá, budu na nule. Byl to koníček a ne vážný nakladatelování. Ekonomicky to samozřejmě drhlo, ale bavilo mě to. Mluvím v minulém čase, protože každá sranda má svůj konec- Za tratí vydávalo v letech 2009 – 2013, od té doby se některé knihy snažím už jen doprodat. Bylo jich nakonec dohromady devět a dvě CD k tomu.
V čem spočívá činnost nakladatele? S jakými úskalími se potýká? Zároveň co hezkého ho na té “cestě” potká?
Člověk si zařídí živnost a požádá Národní knihovnu o přidělení kódu ISBN. No a pak je dobrý mít na začátek pár desítek tisíc a pustit se do toho. Ten výběr a příprava knihy je moc pěkná práce. V mém případě s opravdu přijemnejma lidma. Pak ale přivezou knihu z tiskárny a začíná vyšší dívčí – prodej. Jak dát o knize vědět? Jak ji dostat k těm správným lidem? Ale i to patří k nakladatelství. To je na tom vlastně docela napínavý – ten proces od vyhlédnutí knihy až po chvíli, kdy ji čtenář v knihkupectví nebo v e-shopu zaplatí. A hlavně pak přečte – a dá třeba i nějak vědět, že to bylo ono.
Jsi autorem knižního rozhovoru s Jáchymem Topolem. Můžeš zavzpomínat?
Rok 1999, oslovení Jáchyma, se kterým jsem se neznal, překvapivý souhlas– a pak možnost vést rozhovor s interesantním člověkem. Jáchym Topol je podle mě nejen nejtalentovanější český spisovatel po roce 1989 (on je tedy dnes už bez přehánění autorem evropským), ale také s velmi nebanálním člověkem, s citlivým člověkem a s člověkem, který si stále – i přes ocenění a překlady v cizině – drží něco jako undergroundovou etiku. A humor a sympatickou míru trhlosti.
Aktuální koronavirová pandemie zasáhla společnost na mnoha úrovních, literární svět nevyjímaje. Mohl bys zhodnotit knižní trh před a po koronakrizi? Co si myslíš, že se se světem knih stane dál? Mohou to sami čtenáři nějak ovlivnit?
Je tady hodně věcí najednou, na které se ptáš, ale zkusím to nějak rozdělit a stručně pojmenovat. Autoři píšou dál svoje texty – a budou i po korona pandemii. Témata se rodí a zase umírají, dál budou vznikat knihy skutečně literární i čtivo, které se píše primárně pro peníze. Budou tu žánrové knihy, non-fiction, komiksy, dětské knihy…celá ta knižní paleta, jak ji známe. Sem tam možná někdo virus do svého psaní nějak zamotá. Knižní trh ale pandemií lehké změny přece jen prodělal. Nakladatelé snížili počty vydávaných titulů, lidé, kteří to ještě nedělali, si našli e-shopy a zjistili, že i takhle se ke knihám dostanou, nakladatelé i autoři se zdokonalují v on line propagaci, narostl zájem o e-knihy a auidoknihy. Bohužel to vypadá, že na pevnou cenu knih (kniha se musí všude např. 18 měsíců po vyjití prodávat za stejnou cenu) nebo na 0% DPH na knihy budeme moci i po koronavirových omezeních a zkušenostech nadále zapomenout. Když je někdo jako já dlouho uprostřed knižního trhu, vidí problémy na každém rohu. Ale nevím, jak moc tohle ve výsledku zajímá čtenáře. Třeba určitě nerad uslyší, že knihy by měly být dražší (aby ti, co na nich dělají mohli mít důstojnou mzdu) a že neustálé knižní slevy jsou cesta do pekel.
Na youtoube kanálu TV Kosmas děláš rozhovory s autory, ale právě i s lidmi kolem malých nakladatelství. Můžeš doporučit některá tato nakladatelství, jejichž produkci by naši čtenáři neměli určitě opomíjet?
To by byl dlouhý seznam – nezapomeň, že v ČR je přes 2000 nakladatelů. Kdo se s malými nakladateli a jejich knihami chce potkat, má v normálních časech možnost na akcích jako je Tabook nebo Knihex. Je to hodně pestrý svět žánrově i lidsky. A pokud jména mých oblíbenců mezi tzv. malými, tak dobře (pro víc info si stačí na internetu najít jejich stránky): Fra, Rubato, Gnóm, DharmaGaia, Malvern, 65. pole, Triáda, Arbor Vitae, Opus, Torst, Periplex, Neklid, Broken Books, Archa……
Celý rozhovor s Tomášem Weissem najdete ve zpravodaji Městské knihovny Beroun Okamžik.
Autorkou rozhovoru je Lada Čubová.