tvrdí producenti seriálu Letiště Vratislav Šlajer a Petr Bílek.
Od 4. září 2006 vysílala televize Prima úspěšný seriál Letiště. Připravovala ho společnost FilmBrigade a především její producenti Vratislav Šlajer a Petr Bílek. Divákům nabídl atraktivní prostředí, rafinované zápletky, špičkové herce, natáčení v reálech včetně leteckých záběrů či zahraničních destinací. První série měla 84 částí, následovala druhá s 34 epizodami. Poslední díl Letiště s pořadovým číslem 118 se vysílá 19. prosince letošního roku, kdy se příběhy definitivně uzavřou.
Srovnejte dobu před rokem a půl a teď. Co všechno bylo na té práci fajn, co bylo pozitivní, co nového jste se naučili?
Petr Bílek: ‚Zjistili jsme, jak je vlastně práce na jasné zadání z televize zábavná, nebo jak může být zábavná. Původně jsme pro Primu chystali sitcom, který se nikdy nerealizoval, ale pak nás oslovili na seriál, který měl tehdy podle původního plánu nahradit Rodinná pouta. První obavu jsem měl z toho, že nedokážeme dělat seriál, který by splňoval zadání Primy a nám se prostě líbil. Petr Zahrádka ale přišel s tak atraktivním námětem, že moje dilema úplně vymazal ze světa. Šel bych do toho znovu.‘
Vratislav Šlajer: ‚To, že jsme udělali seriál Letiště, nebyla náhoda. Od vzniku FilmBrigade jsme usilovali o podobný projekt, účastnili se tendrů u různých televizí, promýšleli možnosti žánru. Když Prima začala hledat nové seriálové projekty, byli jsme připraveni. To znamená, že náš zájem věnovat se nejen filmu, ale i televizi je dlouhodobý a chceme dál pokračovat tímto směrem. Letiště dokázalo, že to umíme. Zkušenost to byla pořádná. Přesvědčení, že televizní seriál lze dělat dobře, nás neopustilo a víme lépe, jak na to. Stejně důležité je, že se na realizaci Letiště podařilo dát dohromady skvělý tým lidí.‘
Neříkejte, že nebyly problémy…
Bílek: ‚Na začátku nám přívalové deště vyplavily kompletní dekorace seriálu, onemocněla Anna Šišková, na týden jsme museli přerušit natáčení, jednou nám vykradli rekvizitárnu a komparsisté si opakovaně pletli dekoraci toalety se skutečnou toaletou…‘
Šlajer: ‚Všichni nás varovali, že bez zkušeností to nemůžeme dokázat. Pro nás to ale byla výzva. Na začátku nám taky připadalo nemožné udržet to vražedné tempo a dodávat televizi dvakrát týdně našlapanou epizodu seriálu. Rok a půl nebyl moc čas si odpočinout, někdy přišla krize z únavy. Nejdůležitější je užívat si tu práci, když se daří, a nepropadat panice, když se daří méně.‘
Před rokem a kousek jste byli v oboru seriálová tvorba hodně nezkušení a možná i naivní. Mohla to být dokonce přednost?
Bílek: ‚Nezkušenost a naivita přednostmi samy o sobě nejsou. Jde o to z nich přednost udělat – musíte se na dva roky odpojit od běžného života a věřit, že to bude mít smysl. Nasekali jsme spousty chyb, ale všechno jsme se snažili dělat nejlíp, jak jsme mohli.‘
Šlajer: ‚Já bych, možná troufale, tvrdil, že nezkušení a naivní jsme rozhodně nebyli. Sice jsme před Letištěm neprodukovali žádný podobný seriál, vyrobili jsme ale několik celovečerních filmů. To, že nikdo z nás předtím nepracoval na dlouhodobém seriálovém projektu, byl trochu záměr – nechtěli jsme se svazovat zvyklostí a rutinou české televizní tvorby. Naše společnost FilmBrigade vznikla na tezi, že český filmový a televizní mainstream lze obohatit o nový přístup. Od začátku byl proto náš přístup k tvorbě seriálu trochu jiný. Rozhodující ale byl fakt, že jsme brali seriálový žánr vážně. Nejen tedy jako komerční projekt, ale jako něco, co má opravdu smysl.‘
Proč Letiště končí?
Bílek: ‚Letiště končí, protože seriálové postavy došly na konec příběhu. Už před podpisem smlouvy na druhou řadu Letiště, která má 34 dílů, jsme si společně s Vráťou řekli, že žádná další série už nebude. Chceme se věnovat novým projektům. Navíc, pokud je mi známo, ani televize Prima s třetí řadou nikdy nepočítala.‘
Šlajer: ‚Všechno jednou musí skončit. A hlavně – nejlepší je přestat v nejlepším. Konec první série byl docela tragický – zemřely dvě hlavní postavy. Konec druhé je mnohem pozitivnější – budeme mít doslova ‚porodní‘ finále.‘
Děkuji vám oběma za rozhovor.